Amb el muntatge d'una gran bastida, s'han iniciat les obres rehabilitació del Pont Vell de Roda de Ter.
Els treballs per reparar l'estructura de la històrica construcció que realitza l'empresa IMESAPI SA està previst que finalitzin a finals d'any i tenen un pressupost de 391.366,48 euros. El projecte es finança amb aportacions de la Diputació de Barcelona, que ha donat suport econòmic a través del Pla General d'Inversions i d'una subvenció nominativa.
El pont es va haver de tancar a la circulació el novembre de 2023 quan uns despreniments a dues de les arcades van alertar del mal estat de l'estructura. Això va forçar a tallar aquesta via a la circulació de vehicles.
Ara s'ha instal·lat una gran bastida que inicialment toca a terra, però que, un cop avanci el muntatge, se sostindrà als pilars. S'actua en els trams 3 i 4 del pont i en parts de la construcció com els carcanyols, tallamars i dovelles, s'està fent la reparació d'esquerdes i fissures i es retira el morter de reparació que es va col·locar d'urgència, per tal de poder completar els arcs amb noves dovelles. També es rejunta la maçoneria i es millora l'estructura mitjançant l'increment del gruix del cantell en els trams 3 i 4. Les actuacions previstes també inclouen eliminar vegetació, netejar i sanejar superfícies o mantenir-hi els nius de gralles.
UNA INTERVENCIÓ QUE REQUERIRÀ SEGUIMENT
L'alcalde de Roda de Ter, Toni Mas, diu que, ara, es fa la intervenció urgent al pont, però que caldrà un seguiment d'aquesta construcció d'origen medieval. «És un pont de l'any 1100 que ha d'aguantar trànsit del 2024» pel que cal «per recomanació dels tècnics, anar-lo mirant amb lupa». Tot i això, ara mateix la construcció no requereix cap intervenció integral. El batlle rodenc confia que els Reis d'Orient ja puguin tornar a passar pel Pont en la seva pròxima visita al 5 de gener.
El Pont Vell és un pont medieval. Hi ha autors que afirmen que fou construït entre els anys 1094 i 1097. Al segle XIV hi ha documents que parlen d'alguna donació per finalitzar-lo. Ha estat modificat en diverses ocasions, ja que va estar molt destruït després de l'aiguat de l'any 1617, i refet en gran part els anys 1648, 1710 i 1940. Pel pont passava l'antiga strata francisca, un camí que comunicava la Plana de Vic amb el Collsacabra i possiblement arribava fins al coll d'Ares, direcció a França.