El ple de l’Ajuntament de Roda de Ter, celebrat aquest dimarts 15 de juliol, va aprovar tres modificacions de crèdit destinades a donar resposta a diverses necessitats sorgides durant l’exercici pressupostari, algunes d’elles amb caràcter urgent i no previstes al pressupost inicial. La regidora d’Hisenda, Montse García (IPR), va ser l’encarregada d’exposar-ne el contingut i la justificació durant la sessió.
La primera modificació, aprovada com a punt de l’ordre del dia amb el número 11/2025, es va plantejar en forma de transferència de crèdit i permet redistribuir recursos entre partides per un valor total de 24.869,01 euros. Aquesta modificació inclou, entre d’altres, increments en les partides de vestuari per a la Policia Municipal (3.500 €), actuacions en refugis climàtics i la reparació del semàfor davant de l’Escola de Música (15.912,22 €), així com l’adquisició de nous aparells d’aire condicionat per a l’edifici de Can Vinyets (3.628,79 €). Els imports es financen amb una reducció de crèdit en partides que han quedat amb sobrants o que, segons les previsions actuals, no es consideren imprescindibles.
Les altres dues modificacions es van introduir al ple per la via d’urgència. La número 12/2025, també en la modalitat de transferència de crèdit, afecta exclusivament l’àrea d’Esports i suposa una redistribució interna per un valor de 1.764,42 €, amb l’objectiu de reforçar la partida de manteniment dels pavellons municipals. La mesura es finança amb la renúncia del Club d’Escacs Roda a la seva subvenció nominativa i amb la reassignació de partides d’inversió no executades.
Finalment, la modificació 13/2025, en forma de suplement de crèdit i finançada amb romanent de tresoreria, incorpora 50.748,27 € al pressupost municipal per cobrir despeses vinculades al manteniment de Can Planoles i els pisos de la Sareb, així com diverses actuacions socials, entre les quals destaca un increment de 17.488,27 € en programes de benestar social i 18.000 € per a la partida dels Eskerdats.
Segons va explicar la regidora Montse García, aquestes operacions busquen optimitzar els recursos disponibles i garantir la resposta eficient a situacions imprevistes sense afectar negativament el funcionament dels serveis públics.
Pel que fa a les valoracions i votacions dels grups de l’oposició en relació a les modificacions de crèdit, Esteve Franch, portaveu d’Ara Roda, va lamentar que “dues hores i mitja abans del ple es modifiquin punts de l’ordre del dia”, i va qualificar la gestió de “falta de precisió i desmanec”. També va assenyalar errors en les xifres de les modificacions. Per la seva banda, Biel Arderiu, portaveu de Junts per Roda, va justificar el vot contrari del seu grup a la primera modificació no per la destinació dels fons, sinó per la procedència dels diners. En concret, va criticar els 4.000 euros de la partida d’inversió en reparació de via pública i els 1.000 euros que provenen d’una subvenció destinada a la Colla Gegantera i a la que l’entitat no ha sol·licitat. Marina Quintana, portaveu de Rodem!, es va oposar a les tres modificacions i va qüestionar el procediment seguit. Va considerar que les actuacions no responen a una gestió “ràpida i eficient”, sinó que arriben “tard” i amb poca previsió. “És un entrebanc constant per nosaltres poder exercir la nostra feina. La informació ens ha arribat poc abans del ple i amb errors. Amb una bona planificació no caldria fer aquestes modificacions de crèdit a corre-cuita”, va afegir.
Les votacions de les tres modificacions van ser les següents:
• Modificació de crèdit 11/2025: A favor: 6 vots (ERC, IPR i Sumem). En contra: 4 vots (Ara Roda, Junts per Roda i Rodem!)
• Modificació de crèdit 12/2025 (per urgència): A favor: 7 vots (ERC, IPR, Sumem i Junts per Roda). En contra: 3 vots (Ara Roda i Rodem!)
• Modificació de crèdit 13/2025 (per urgència): A favor: 7 vots (ERC, IPR, Sumem i Junts per Roda). En contra: 3 vots (Ara Roda i Rodem!)
Aprovada la nova ordenança reguladora dels guals i entrades de vehicles
El ple també va aprovar la nova ordenança reguladora dels guals i entrades de vehicles, amb l’objectiu d’endreçar, unificar i definir detalladament els criteris urbanístics i tècnics que han de complir aquestes sortides a tot el municipi. Tal com va explicar l’alcalde, Toni Mas (ERC), no es tracta d’una ordenança de caràcter tributari, sinó normatiu, que vol establir unes directrius clares i homogènies sobre com han de ser les sortides de gual per garantir la seguretat, l’accessibilitat i la convivència a la via pública.
L’ordenança va estar exposada a informació pública durant 15 dies a través del web de l’Ajuntament perquè la ciutadania pogués presentar-hi al·legacions. No se n’ha rebut cap.
Durant el debat, Ara Roda es va abstenir. El seu portaveu, Esteve Franch, va lamentar que no es convidés l’oposició a treballar conjuntament el text i va criticar que, tot i obrir-se un procés de participació ciutadana, no s’hi hagi registrat cap aportació.
Junts per Roda hi va votar a favor. El seu portaveu, Biel Arderiu, va valorar positivament la unificació de criteris i va demanar que es doni un temps prudencial als domicilis afectats perquè puguin adaptar-se als requisits que estableix la nova normativa.
Rodem! també es va abstenir. Marina Quintana va expressar que, tot i reconèixer que els problemes de circulació i aparcament existeixen, no considera que aquesta ordenança sigui la prioritat. Va assegurar que Roda viu un caos circulatori constant i que, abans de regular els guals, caldria una actuació global. També va posar en dubte com es fiscalitzarà l’aplicació de l’ordenança.
En resposta, l’alcalde va remarcar que l’ordenança ja preveu mecanismes d’aplicació i control, i que es farà una campanya informativa adreçada a totes les persones que disposen de guals. A més, va precisar que hi haurà un període d’adaptació d’un any i que es facilitaran al màxim les gestions per a les adequacions. L’ordenança s’aplicarà a partir de la concessió de noves llicències.
El punt es va aprovar amb 7 vots a favor (ERC, IPR, Sumem i Junts per Roda) i 3 abstencions (Ara Roda i Rodem!).
També:
Podeu ampliar tota la informació del ple: